winter?!

Yes mina vänner.. Idag kom den första snön! Det började komma små virvlande flingor när jag och mamma åkte till stallet, jag tänkte vad är nu detta? Men med tanke på att det faktiskt redan är november så vore det ju inte helt fel med lite vitt på marken. Jag hatar regn och den råa luften som kommer när det regnar och är sådär alldeles fuktig. Vad man än har på sig för kläder så kryper den kalla och fuktiga luften liksom in innanför alla kläder och man står och fryser! Tacka vet jag snö och torr luft, det gillar nog båda jag och hästarna! ;)

När det snöade som mest, även om det nu inte kom så mycket så slapp jag iaf undan kylan för jag var inne i ridhuset och tränade med hästen min. Det var hoppträning som gällde för första gången på 6 månader ungefär. Jag var rätt nervös och det gick inte så värst bra i början då jag överförde min spända känsla till Lizzy. Vi fick en del stopp, men jag kämpade vidare och ju fler språng vi hoppade, desto lugnare kände jag mig och då blev även Lizzy lugn. På slutet hoppade vi en bana som innehöll 9 språng och alla hinder låg på ca 80 cm. Jag skärpte till mig ordentligt inför rundan och det blev verkligen en toppenrunda!

Här är mitt otroligt snygga försök till att rita en banskiss av det vi hoppade runt på och jag har numrerat hur banan vi hoppade på slutet gick.

Vi började alltså i vänster varv över oxer nr 1, sen skulle vi svänga innanför räcket som är numrerat med 4&7 och komma på hinder nr 2. Efter det en likadan sväng åt höger innanför räcket (5&9) till hinder nr 3. Det var rätt svårt då man inte hade så mycket tid på sig efter att ha landat innan man skulle svänga och även få med sig hela hästen i bra tempo genom svängarna.

Efter det så är det linjen mellan räckena (4&5) och det var inga svårigheter alls.

När vi sedan skulle hoppa oxer (6) till räcke (7) var det lite mer komplicerat eftersom vi först kom diagonalt över oxern och sen var jag tvungen att räta ut henne i tid innan räcket kom. Därefter blev hon lite trött och vi tappade tempo såpass att hon faktiskt saktade av till trav precis innan hinder nr 8! Men jag drev på så hon hamnade i galopp typ 1 galoppsprång innan hindret. Blev svårare då också att hinna räta ut henne innan räcket (9) eftersom vi kom i obalans över oxern. Det resulterade i att vi hoppade hinder nr 9 rätt snett och okontrollerat.

Bussig som hon faktiskt är ibland så hoppade hon allt jättebra och fint trots att jag inte gav henne de bästa förutsättningarna. :)

Jag är nöjd med träningen och tycker att Bobo är otroligt ödmjuk och får mig att slappna av väldigt fort! Längtar redan till nästa träning hihi! :D

Nu ska jag ta och äta lite sen kvällsmat och sedan blir det att gosa ner i sängen. Tuva ligger redan och sover på den nya filten som jag la dit igår, tänkte att mina små lurvtussar skulle få det lite mysigt nu när det börjar bli kyligt.

Har även tagit fram Lizzys tjocka vintertäcke så hon får ha på det fr.o.m imorgon, när det blir kallare sen går hon med både inne- och utetäcke. Usch, jag kan inte tänka mig att det kommer bli kallare än såhär, jag fryser ju redan varje dag!

Natti på er! /m

Ordet är ditt!

Skriv något sött eller surt:

Ditt namn tackkk:
Kryssa i om du är här ofta ;)

Din mäjl if you want: (publiceras ej)

Reklam för din blogg:

Skriv något sött eller surt nuråh:

Trackback
RSS 2.0