träning

Idag var det hoppträning för Maria Norlin i våran stora och lite dammiga paddock. Vi fick börja med att värma upp hästarna självständigt och sedan red vi på en volt runt henne utan stigbyglar i både skritt och trav för att träna sitsen. Det var jobbigt då jag inte har gjort det på väääldigt länge! Vi red slutor i skritten och fick rida lätt utan stigbyglar och det var inte helt enkelt.. Jag kommer nog ha träningsvärk både här och där i morgon.

Efter den svettiga framridningen så travade vi hästarna över några upphöjda bommar på rakt spår. Vi skulle få dom att arbeta i stegen över bommarna och inte bara springa igenom. Lizzy tyckte det var jättejobbigt och sprang en del i början, men efter att hon lyssnade på mina halvhalter så vilade hon mer i steget och arbetade riktigt bra!

Sedan var det dags för dagens roligaste övning. Vi hade tre rättuppstående hinder med 17 meter emellan och skulle rida på olika distanser. Först 5 + 5 galoppsprång, sedan bytte vi varv och red på 4 + 5 språng, sedan bytte vi varv igen och fick välja distans. Då red jag först på 4 + 4 språng för att få upp galoppen på Lizzy. Hon är ju en liten häst och kortgalopperad, så jag använde övningen till att få henne längre i galoppen och att räcka till på den lite längre distansen. Hon lyssnade jättebra hela övningen och vi slutade med att rida på 4 + 5 språng och det gick riktigt bra!

På slutet red vi en 5-studs fyra varv utan att sakta av. Vi svängde till höger varannan gång och till vänster varannan efter studsen. Hon stannade 2 gånger först och jag tror att det var för hon såg studsen framför sig och insåg att det skulle bli jobbigt. xD Men jag blev lite sur på henne och sen hoppade hon super alla fyra varven! Tanken med övningen var att hästarna skulle få jobba ordentligt och få lite mjölksyra innan vi avslutade med att trava runt i hela paddocken och lösgjorde dem självständigt.

Jag är riktigt nöjd med både mig och hästen idag. Hon arbetade på bra hela träningen och var inte nå tjaffsig som hon har varit de senaste gångerna. Jag var fokuserad hela passet och red med en positiv tanke till allt. När hon stannade så fegade jag inte ur som jag kan göra ibland, utan jag tuffade till mig och puschade hästen till det vi skulle göra.

Har tyvärr inga bilder eller så ifrån träningen, men lägger upp en bild på oss från den 12 maj. :)




Ordet är ditt!
Postat av: Anonym

Duktigaaa ni! Ni fick till det till slut på de tre rättuppstående:D jättefint. Men på studsen var det iinte konstigt att hon stannade första gången för du bromsade mikkelii (; Men sen kom du kanske påre för då varu ju skitduktig! Taggggaaaaa till lördag, HöjdhopparN:D PUSSSSS

2009-05-27 @ 22:44:44
Postat av: Anonym

Postat av : SANDRIZ

2009-05-27 @ 22:45:22
Postat av: ess

fina bilden :) duktiga ni på träningen! roligt roligt.. jag vill oxå :D

2009-05-28 @ 10:54:03
Postat av: Jennifer

Fin bild, och vad roligt att det gick så bra! :)

2009-06-01 @ 00:08:02
URL: http://www.dressyrbloggen.se

Skriv något sött eller surt:

Ditt namn tackkk:
Kryssa i om du är här ofta ;)

Din mäjl if you want: (publiceras ej)

Reklam för din blogg:

Skriv något sött eller surt nuråh:

Trackback
RSS 2.0